Rätt använt är ljusdesign ett fantastiskt verktyg på att höja nivån på ett event, föreställ dig Mello i lysrörsbelysning…. Det tar dock tid att få på plats och kostar pengar att genomföra. För för dig som inte är van vid att beställa ljus har jag skrivit några hållpunkter som jag hoppas ska underlätta ditt arbete och spara pengar. Jag har jobbat som ljusdesigner med teater, dans, event och arkitektur i 15 år och som projektledare för event i 10 år och det här är några av mina tankar om ljus för event.

Ljusdesign, bara för proffs?

Det finns många saker att tänka på inför en ljusdesign. En del av dem kan man göra själv, även om man har begränsade erfarenheter av att jobba med ljus, andra är det bäst att låta proffs ta hand om. Mycket kan vinnas om man, som projektledare, på ett tidigt stadium i projektet skapar rätt förutsättningar för det man vill åstadkomma i slutändan. Det är t ex svårt att ljussätta i en lokal med dålig mörkläggning eller för lågt i tak och det kosta extra om det saknas möjligheter att hänga ljuset. Ofta är det lämpligt att ta in en ljusdesigner redan i planeringsfasen, särskilt på större projekt och ett av syftena med den här ”guiden” är att hjälpa dig avgöra när experten behövs.

Hur man använder ljus

Ljus används i huvudsak till att belysa/framhålla objekt (t ex folk som pratar på en scen eller en tavla på en vägg), att skapa rumsliga upplevelser ( t ex avgränsa ett område från ett annat), att tillföra känslor/skapa stämning (t ex dramatik, efterlikna solsken mm) eller att skapa effekter (t ex blinkande rörligt ljus på en konsert).

Som projektledare är det viktigt att du på ett tidigt stadium funderat ut vad du vill ha ut av ljuset i ditt projekt eftersom detta påverkar dig längre fram. Vill du till exempel ha ett omfattande och uttrycksfull ljus påverkar detta ditt val av lokal eftersom du behöver ha tillgång till tillräckligt mycket elektricitet och möjligheter att hänga lampor i taket eller liknande. Det påverkar också din tidsplanering och din budget. Prata gärna igenom dina tankar med någon som har vana av ljus, din ljusleverantör, en scenograf eller någon annan som har vana av att tänka i bild.

Säkerhet

Vikten av att tänka på säkerhet när man planerar ljus kan inte underskattas. Att jobba med ljus innebär ofta att man jobbar med elektricitet och att man hänger tunga saker högt upp. Ett hängande rör (rå på ljusspråk) med lampor kan väga många hundra kilo och det säger sig självt att misstag kan få förödande konsekvenser. Jag rekommenderar starkt att man tar hjälp av proffs så fort något ska hängas över ”stå på stol höjd” om man inte är van eller när man börjar bli kreativ med elektriciteten. Det är också bra att som beställare säkerställa att dina ”proffs” verkligen är proffs. Kolla runt och ta referenser.

Lokalen

All ljusdesign måste anpassas efter lokalen. Detta gör att du med ditt lokalval påverkar möjligheterna för ljussättning. Det kanske är självklart att man inte försöker få in en deltävling i Mello i en källare på söder men jag har flera gånger stött på projektledare som stått inför den typen av problem. Det finns väldigt många faktorer som kan påverka. Några av de viktigaste att ta hänsyn till är:

  • Volym – Ljus behöver avstånd för att spridas och bör hänga några meter ovan, framför eller vid sidan av det som ska belysas. Mindre takhöjd än ca 5m är begränsande för större projekt.
  • Hängning – Ljus hängs ofta, särskilt om det ska komma ovanifrån. Saknar lokalen plats att hänga lampor på tar det tid och kostar pengar att bygga upp förutsättningarna. Tänk på att man bara hänger lampor på platser som är avsedda för det, inte vattenrör eller liknande. Stäm av med den som är lokalansvarig.
  • Mörkläggning – Ska skapa en effektiv ljusdesign är det bra om lokalen kan mörkläggas helt.
  • Elektricitet – Se till att det finnas tillräckligt med el och att uttag är på rätt plats. Stäm av med den som är lokalansvarig.

 

Planering/tid

Att jobba med ljus tar tid och kostar pengar. Både i utrustning och i mantimmar. Se därför till att du planerar in tillräckligt med tid i lokalen för att rigga, rikta och sätta ljuset. Stäm av detta med din leverantör på ett tidigt stadium. Jag rekommenderar också att man repeterar minst en gång med alla som påverkas av ljuset så att de får en chans att vänja sig och komma med synpunkter. Ibland blir det av nödvändigheten tight men då gäller det att man har pålitliga leverantörer och att alla (även andra medverkande) följer schemat. Under riktning och ljussättning (när man gör bilderna) måste det som regel vara mörkt i lokalen och det kan hindra annat arbete. Glöm heller inte att avsätta tid för att ljuset ska riggas ner. Så här såg planeringen ut när jag fem år gjorde ljuset till utdelningen av Stora Journalistpriset på Rotundan (ovanpå Operakällaren i Stockholm). Notera att vi var 5 st snabba och skickliga yrkesmän som jobbade stenhårt under rigg och nedrigg och att det var en förutsättning för att schemat höll.

 

Dag 1:

22:00             Inlast Operakällaren

22:30-04:00    Rigg och riktning.

Dag 2

09:00-12:00    Ytterligare riktning samt ljussättning

12:00-13:00    Lunch och fix

13:00-15:00    Repetitioner

15:00-17:00    Reservtid

17:00-00:00    Event.

00:00-02:00    Nedrigg och utlast.

 

Vem ska leverera

En bra och pålitlig leverantör är viktigt och tyvärr finns det, som i alla branscher, de som är mindre seriösa. Nu behöver man kanske inte anlita den allra vassaste ljusdesignern för ett mindre internt företagsevent, då kanske det räcker med en duktig ljustekniker, men det är bra att veta att de faktiskt kan sin sak, inte minst ur säkerhetsperspektiv. De större uthyrningsfirmorna (t ex 2Rent och Woodlite) har ofta egen personal som kan hjälpa till. De har också ofta en god kännedom om de som är verksamma i branschen och kan rekommendera. Det finns också företag som t ex Q-point som specialiserat sig på personal för ljus. En annan variant är att höra av sig till mindre teatrar. De använder ofta frilansande personal och kan rekommendera duktigt folk.

 

Vad man kan göra själv

Ljus är roligt och spännande att experimentera med och har du lite tid och en inte alltför omfattande plan kan de vara både kul och utvecklande att prova sig fram. LED tekniken har gjort det enklare eftersom det krävs mindre ström, en lampa kan ofta lysa i flera färger och eftersom armaturerna inte blir varma riskerar man oftast inte att bränna ner lokalen. Samtidigt ställer det lite högre krav på att kunna ställa in lamporna på rätt sätt (det är dock inte rocket science). Prata med en uthyrningsfirma. De hjälper ofta till med lite tips.

Lycka till!

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This